Regler og vedtægter er kedelige, men de skal være der
Vedtægter

F.A.Q
BØRNEFRI FORENING ODENSE VEDTÆGTER§ 1 Foreningens navn og hjemstavn.
§ 1 Foreningens navn og hjemstavn.
§ 1.1 Foreningens navn er Børnefri Forening Odense.
§ 1.2 Foreningen er stiftet D. 19/10-2024
§ 1.3 Foreningens hjemsted er Odense kommune.
§ 2 Foreningens formål
§ 2.1 At skabe et netværk i Odense for personer som enten ikke har børn eller ikke ønsker at få børn.
Klausul: Personer med børn kan også optages som medlemmer, såfremt de ved at deres børn ikke er velkomne til arrangementer og udflugter, samt i vores lokaler. Og snak om børn frabedes. Der er indført en “3 strikes and out”, hvilket betyder at man bliver smidt ud hvis man snakker om sine børn 3 gange.
§ 2.2 At afholde 4 årlige arrangementer for folk uden børn
Singlefest for børnefri personer.
Udflugt for børnefri personer.
Fællesspisning hos et medlem.
Julefrokost for børnefri personer.
§ 2.3 At videreudvikle foreningen, såfremt den overholder vedtægterne.
§ 2.4: At holde Forening/klubaften hver fredag hvor ligesindede kan mødes og hygge sig.
§ 3 Medlemskab
§ 3.1 Såfremt man kan tilslutte sig foreningens formål kan enhver optages som medlem hvis man betaler det af generalforsamlingen fastsatte kontingent og som vil være en aktiv del af fællesskabet. Der er dog personer som kan findes uværdige som medlemmer og derfor ikke optages.
§ 3.2: Indmeldelse skal ske skriftligt og er først gældende ved indbetaling af generalforsamlingens fastsatte kontingent for indeværende periode som skal anvendes til foreningens klubhus og foreningens drift.
§ 3.3: Udmeldelse af foreningen skal ske skriftligt med omgående virkning eller ved undladelse af betaling af kontingent inden betalingsfristens udløb. Indmeldelsesbeløb refunderes ikke.
§ 3.4: Enkeltmedlemmer af foreningen kan ikke som følge af deres tilknytning til foreningen opnå særfordele, som ikke tilbydes foreningens øvrige medlemmer uden generalforsamlingens godkendelse.
§ 3.5: Bestyrelsen kan ikke tildele sig selv eller menige medlemmer særfordele, som ikke tilbydes foreningens øvrige medlemmer, uden generalforsamlingens godkendelse.
§ 3.6: Overtræder et medlem foreningens vedtægter eller reglementer eller udviser en opførsel, der er uacceptabel vil medlemmet blive anset som uværdig og blive sat i karantæne som muligt ekskluderet medlem. Medlemmet vil få ret til at forsvare sig ved næstkommende generalforsamling hvorefter der stemmes om hvorvidt vedkommende må forblive medlem eller skal ekskluderes.
§ 4 Kontingent
§ 4.1: Det årlige kontingent fastsættes på generalforsamling. Generalforsamlings beslutning om kontingent er gældende for indeværende års opkrævningsperiode
§ 4.2: Kontingentet opkræves som nyt medlem med det samme. Og herefter årligt hver d. 1 februar med to ugers betalingsfrist. Overholdes denne frist ikke pålægges der 100 kr. som skal betales 2 uger efter. Overholdes anden frist heller ikke pålægges der endnu 100 kr. og 2 ugers frist til at betale. Undlader man at betale 3 betalingsfrist ekskluderes man af foreningen omgående. Man får ikke refunderet noget. Skulle man i fremtiden ønske medlemskab igen skal restancen, samt fornyet indmeldelsesbeløb betales, før man kan optages som medlem igen
§ 5: Foreningens struktur
§ 5.1: Foreningens øverste myndighed er generalforsamling.
§ 5.2: Foreningen ledes og administreres i det daglige af en udvalgt bestyrelse.
§ 5.3: Bestyrelsen nedsætter de nødvendige udvalg. I ethvert udvalg skal bestyrelsen være repræsenteret.
§ 6 Ordinær generalforsamling & ekstraordinær generalforsamling
§ 6.1: Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i januar måned. For at være beslutningsdygtig skal generalforsamlingen være indkaldt af bestyrelsen med mindst 21 dages varsel ved opslag i foreningens offentlige kanaler (sociale medier, E-mail, SMS eller nyhedsbrev) Indkaldelsen skal indeholde bestyrelsens dagsorden, forslag fra medlemmer og anden oplysning. Se § 6.7
§ 6.2: Forslag fra medlemmer, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen. Det er bestyrelsen pligt at udsende indkommende forslag til medlemmerne senest 8 dage før generalforsamlingen (disse vil blive lagt op på vores hjemmeside sammen med resten af dagsorden).KUN indsendte punkter vil blive behandles på generalforsamlingen.
§ 6.3: Alle medlemmer med betalt kontingent har tale og stemmeret. Hvert fremmødt medlem har én stemme. Man kan betale restance ved indgangen til generalforsamlingen for at opnå tale/stemmeret.
§ 6.4: Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde, og der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
VIGTIG INFO! Alle medlemmer skal ved indmeldelse i foreningen oplyse navn og telefon nr. som vil blive kodet ind i foreningens telefon og database. Håndsoprækning og stemmesedler hører fortiden til, samt at det forhindrer snyd med optællinger.
§ 6.5: Afstemninger sker ved afsendelse af sms til foreningens telefon. Ikke-medlemmer og muligt ekskluderede medlemmer kan overvære generalforsamlingen som observatører, men har ingen tale eller stemmeret, dog under iagttagelse af § 6.6. Undlader man at sende sms ved diverse afstemninger tælles de ikke med.
§ 6.6: Muligt ekskluderede medlemmer har taleret og ret til at forsvarer sig i behandlingen af deres nuværende eksklusionssag.
§ 6.7: Efter forsvaret vil der blive stemt 2 gange via SMS
Er der flertal for at det muligt ekskluderede medlems brud på vedtægter, reglement eller uacceptabel opførsel er så alvorligt at det ikke kan tilgives vil medlemmet blive bedt om at forlade generalforsamlingen og kan ikke optages som medlem i fremtiden.
Er der flertal for at det muligt ekskluderede medlems brud på vedtægter, reglement eller uacceptabel opførsel kan tilgives kan vedkommende forblive medlem, såfremt evt. restance betales omgående. Kan medlemmet ikke betale med det samme vil han/hun blive bedt om at forlade generalforsamlingen og kan vende tilbage som medlem så snart restance, samt fornyet indmeldelsesbeløb er betalt.
§ 6.8: Dagsorden for den ordinære generalforsamling udarbejdes på forhånd af bestyrelsen og skal som minimum omfatte følgende punkter.
Valg af dirigent og referent.(Medlemmer kan tilmelde sig frivilligt til en af opgaverne via foreningens hjemmeside) Skulle ingen have lyst til at udføre disse opgaver er det formanden og næstformandens opgaver.
Bestyrelsens beretning.
Det er ALTID formanden/næsteformanden der beretter.
Fremlæggelse af revideret regnskab for det forløbne år samt fremlæggelse af næste års budget.
Det er ALTID kasseren der fremlægger.
Bestyrelsen fremlægger forslag til årligt kontingent og evt. ændring af indmeldelsesbeløb. (Der stemmes via sms)
Debat om foreningen formål, fremtidige udvikling og konkrete initiativer og målsætninger for det kommende år.
Behandling af indkomne forslag, jf §6.2.
Valg til tillidsposter.
Valg af formand.
Valg af næstformand.
Valg af kasserer.
Valg af menige bestyrelsesmedlemmer.
Valg af to suppleanter til bestyrelsen.
Valg af revisor.
Valg af en revisorsuppleant.
Vi har ingen evt. Begrundelse er at den slags kan tage timer. Punkter er blevet behandlet via dagsorden § 6.8 – Ønsker man punkter behandlet skal det indsendes til bestyrelsen på vores hjemmeside og vil kunne ses der – Læs evt. § 6.2
EKSTRA ORDINÆR GENERALFORSAMLING:
§ 6.9: Ethvert medlem kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling hvis de er utilfredse med bestyrelsens arbejde, har mistillid til en eller flere af bestyrelsens medlemmer, mistanke om underslæb eller uenighed om anvendelse af foreningens formue.
§ 6.10: Hvis medlemmer af bestyrelsen ikke har tillid til hinanden eller et bestyrelsesmedlem agerer enerådigt kan et eller flere af bestyrelsens medlemmer fremsætte et mistillidsvotum og indkalde til ekstraordinær generalforsamling og ved afstemning afgøre om bestyrelsesmedlemmet, uanset om det det er formanden, næstformanden, kassereren eller andre bestyrelsesmedlemmer skal udskiftes. Sker dette er det omgående og bestyrelsesmedlemmet får ikke lov til at køre sin periode ud men erstattes omgående og bliver til almindeligt menigt medlem.
§6.11: Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 2 måneder efter, at begæring herom er modtaget af formanden. Det er kun dette ene punkt som tages op på den ekstraordinære generalforsamling.
§ 7 Hæftelse
§ 7.1: Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver gældende tid tilhørende formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse.
§ 7.2: Foreningens medlemmer har ingen økonomisk forpligtelse overfor foreningen udover det af generalforsamlingens fastsatte kontingent, samt rykker kontingenter og indmeldelsesbeløb/ fornyet indmeldelsesbeløb. Står et medlem i restance og nægter at betale kan foreningen lade restancen gå til inkasso gennem en advokat. Dette besluttes på generalforsamlingen af samtlige medlemmer ved afstemning.
§ 7.3: Foreningens medlemmer har ikke krav på nogen del af foreningen formue eller udbytte af nogen art.
§ 8 Bestyrelsen
§ 8.1: Bestyrelsen består af tre-fem personer: Formanden, næstformanden, kassereren og evt. to menige bestyrelsesmedlemmer.
§ 8.2: Bestyrelsen vælges på generalforsamlingen ved direkte valg.
§ 8.3: Bestyrelsen varetager foreningens daglige administrative og økonomiske ledelse.
§ 8.4: Bestyrelsen ledes af foreningens formand. Ved formandens frafald konstitueres næstformanden som formand.
§ 8.5: Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsesmøder afholdes mindst en gang en gang om måneden.
§ 8.6: Bestyrelsen kan overdrage opgaver til medlemmer udenfor bestyrelsen og kan ansætte lønnet medhjælp. Dette skal noteres i regnskabet og udføres 100% lovligt.
§ 8.7: Bestyrelsen kan anvende foreningens formue så længe det er til gavn for foreningen. Eksempelvis køb eller leje af klubhus og inventar som indmeldelsesbeløbene kan anvendes til.
§8.8: Bestyrelsen udarbejder årligt en beretning, hvori foreningens virksomhed i det forløbne år beskrives. Det berettes på den årlige generalforsamling sammen med revideret regnskab.
§8.9: Bestyrelsen kan oprette udvalg som er til gavn for foreningen.
§9 Foreningens drift, budget og regnskab.
§ 9.1: Regnskabsåret er kalenderåret. Regnskabet udarbejdes af kassereren.
§ 9.2: Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være revideret af en blandt medlemmerne uden bestyrelsens valgte revisor. Regnskabet skal være tilgængeligt for revisoren mindst 8 dage før den ordinære generalforsamling.
§ 9.3: Bestyrelsen udarbejder hvert år et budget til godkendelse på generalforsamlingen.
§ 9.4: Foreningens drift finansieres ved kontingenter og evt. donationer/sponsorater fra foreningens medlemmer. Eventuelle overskud ved foreningens aktiviteter tilfalder ubeskåret foreningen.
§9.5: Alle medlemmers arbejde for foreningen er ulønnet.
§10 Klubhuset
§ 10.1 Klubhuset tilhører delvist foreningen og dens medlemmer og der vil være åbent hver fredag hvor ligesindede kan komme forbi og hygge sig sammen med andre. Børn og unge under 18 år har ikke adgang til klubhuset
Klausul: Klubhuset på bredstedgade er IKKE ejet, men lejet! Det er lejet i samarbejde med Odense Events og i tilfælde af fraflytning vil Odense Events overtage lejemålet. Børnefri Forening Odense kan IKKE overtage lejemålet alene.
§ 11 Medlemmernes ret
§ 11.1: Alle medlemmer kan, udenom generalforsamlingen komme med forslag til hvordan Børnefri Forening Odense kan blive sjovere at være medlem af.
§12 Foreningens opløsning.
§12.1: Foreningen kan kun opløses ved 100 % enighed. Der stemmes på generalforsamlingen.
§12.2: Ved foreningens sammenlægning med andre foreninger skal foreningens aktiver overføres til den sammenlagte forening.
§ 13 Vedtægtsændringer.
§ 13.1: Ændringer af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når der er 100 % enighed om det. Der stemmes som altid over sms.
§ 13.2: Ændringer af vedtægterne træder tidligst i kraft ved generalforsamlingens afslutning.
– Børnefri Forening Odense
Reglement1. “If you break it, you buy it” – Hvis du uheldigvis ødeægger noget i klubhuset erstatter du det.
1. “If you break it, you buy it” – Hvis du uheldigvis ødeægger noget i klubhuset erstatter du det.
2. Tyveri, slagsmål og bevidst hærværk medfører mulig eksklusion (tages op på generalforsamling).
3. Man viser hinanden gensidig respekt uanset hvilket slags medlem man er.
4. Man medbringer IKKE gæster i klubhuset uden at have fået tilladelse fra bestyrelsen.
5. Man medbringer IKKE egen drikkelse eller mad til klubaften eller til foreningens arrangementer.
6. Er du alt for påvirket bliver du pænt bedt om at gå hjem og komme en anden gang.
7. Ryd op efter dig selv.
8. Rygning foregår udenfor lokalerne.
– Børnefri Forening Odense

Kontakt
(+45)53627036
kontakt@børnefriforening.dk
Adresse
Bredstedgade 100 Kld.
5000 Odense C.